قطعى بودن ظهور حضرت مهدى محمّد بن الحسن العسکرىّ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف

شارحان معروف نهج البلاغه مانند ابن ابى الحدید و ابن میثم بحرانى و هاشمى خوئى معتقدند که مقصود امیر المؤمنین علیه السّلام ، حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف است . دلیل اینکه پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم وعده جزمى ظهور حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه را داده است ، روایاتى است فوق تواتر که از فریقین ( اهل سنّت و شیعه ) از حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است . درباره این روایات و مسائل دیگر که مربوط به وجود حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه و بقاى عمر شریفشان در این مدّت طولانى میباشد ، تاکنون صدها کتاب و مقاله منتشر شده است . از جامع‏ترین کتاب‏ها که اینجانب درباره مسائل فوق دیده‏ام ، کتاب منتخب الاثر فى الامام الثّانى عشر تألیف دانشمند معظّم جناب آقاى لطف اللّه صافى گلپایگانى است که میتوانم بگویم تحقیق در همه مسائل مربوط به حضرت مهدى بقیّة اللّه عجّل اللّه تعالى فرجه را بحدّ نصاب رسانده و با روشنترین دلائل و براهین عقلى و نقلى از عهده اثبات مسائل مربوطه و ردّ تخیّلات منکرین برآمده و عذرى براى انسان خردمند و با انصاف باقى نگذاشته است . و در همین تاریخ براى تشکّر از ایشان درباره این کتاب مذاکره‏اى کرده‏ام ، ایشان مژده اضافات تکمیلى بر این کتاب و اقدام به ترجمه فارسى آنرا داده‏اند . امیدوارم خداوند ایشان و امثال ایشان را مشمول الطاف خفیّه و جلیّه خود قرار بدهد . ما در این مبحث بهمین مقدار کفایت نموده و انشاء اللّه در مباحث

بعدى این مجلّدات ، مسائل مربوط به دولت جهانى که جهان در انتظار آن است و همچنین مسائل مربوط به حضرت بقیّة اللّه الاعظم محمّد بن الحسن عجّل اللّه تعالى فرجه را مشروحا مطرح خواهیم کرد . 24 ، 27 فلا تطمعوا فى غیر مقبل و لا تیأسوا من مدبر ، فإنّ المدبّر عسى ان تزلّ احدى قائمتیه و تثبت الأخرى فترجعا حتّى تثبتا جمیعا ( پس علاقمند به زمامدارى کسى نباشید که بآنچه که خود از وى میخواهید روى نیاورد و نا امید از کسى که پشت گردانیده است نیز نباشید ، زیرا چه بسا که یکى از دو پاى شخصى که پشت گردانیده است بلغزد و پاى دیگرش ثابت بماند و آنگاه هر دو پاى او برگردند و ثابت شوند [ و او روى بیاورد ] ) .

در تفسیر چند جمله فوق اختلافى میان شارحان نهج البلاغه دیده میشود . بنظر میرسد بهترین تفسیر همانست که محقّق مرحوم حاج میرزا حبیب اللّه هاشمى خوئى از مرحوم محمّد باقر مجلسى نقل مى‏کند که او گفته است : « یعنى اگر از انسانهاى شایسته خلافت ، کسى اقدام به تصدّى خلافت نکرد ، شما طمع نکنید که او در هر حال آنرا بپذیرد ، زیرا ممکن است شرائط خلافت مختلّ بوده باشد چنانکه در زمان اکثر ائمّه ما علیهم السّلام چنین بود . بعضى گفته‏اند : منظور امیر المؤمنین علیه السّلام از « کسى که مقبل نیست » اشخاص منحرف از دین بجهت ارتکاب گناه مى‏باشند ، زیرا حائز نیست که براى خلافت اینگونه اشخاص علاقمند باشید . » گفته شده است که در بعضى نسخه‏ها چنین است :

فلا تطعنوا فى عین مقبل اى من أقبل على هذا الامر .

( طعن نزنید اگر از خاندان عصمت کسى به امر خلافت روى بیاورد . ) و از کسى که از خلافت رویگردان باشد ، ناامید نشوید . مجلسى در تفسیر این جمله هم میگوید : اگر کسى از اشخاص شایسته خلافت از طلب خلافت رویگردان گشت ،

از برگشتن او به امر خلافت مأیوس نشوید ، زیرا روى گردانیدن آن انسان شایسته از

پذیرش خلافت بجهت فقدان بعضى شروط آن مانند کمى یاور و غیر ذلک میباشد و معناى اینکه شخص رویگردان از خلافت که بجهت لغزش یک پایش در موقعیّت محیط براى او بوده باشد ، ممکن است از آن لغزش رهایى یابد ، اشاره به فقدان بعضى شرایط است . » 1 تعبیر لغزش نباید مورد تعجّب باشد باینکه پیشواى معصوم هرگز به لغزش نمى‏افتد ، زیرا این تعبیر در جاى دیگر با کمال وضوح به فقدان شرط آمده است .

امیر المؤمنین علیه السّلام میفرماید : لو قد استوت قدماى من هذه المداحض لغیّرت أشیاء . 2 ( اگر دو پایم از این لغزشگاهها ، استقرار یابد و محکم گردد ، اشیائى را تغییر خواهم داد . ) 28 ، 31 ( الا إنّ مثل آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله کمثل نجوم السّماء اذا خوى نجم طلع نجم . فکانّکم قد تکاملت من اللّه فیکم الصّنائع و أراکم ما کنتم تأملون ( آگاه باشید ، مثل اهل بیت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم مثل ستارگان آسمان است . هر گاه ستاره‏اى از آنان غروب کند ، ستاره‏اى دیگر طلوع نماید ، چنانکه مى‏بینیم فضل و اعمال خداوندى درباره شما تکمیل گشته و آنچه را که آرزو مى‏کردید ، بشما نشان داده‏است . )




برچسب ها : سلوک  ,