علائم انتظار

 

علائم انتظار ; یعنى : چیزهائى که بواسطه وجود آنها مؤمن مطمئن مى شود که حقیقت معناى انتظار در او موجود شده است ، و به آن علامت معلوم مى شود که : آنچه از آثار انتظار در او مشاهده مى شود ; صِرف آداب ظاهرى و صورى نیست.

و از آشکارترین آن علائم; دو علامت است که اجمالا بیان مى شود:

اوّلین علامت انتظار ; اشتیاق قلبى است  ، چون واضح گردید که این انتظار نسبت به امر فرج آنحضرت از لوازم کمال اشتیاق به سوى آنحضرت (علیه السلام)است ، و بدیهى است که اشتیاق قلب سوى امرى از لوازم کمال محبّت و دوست داشتن آن امر است .

پس هرچه محبوب در نظر حبیب عزیز باشد و محبّت حبیب نسبت به او بیشتر باشد  ، اشتیاق او به دیدار محبوب بیشتر مى شود ، و هرچه این اشتیاق بیشتر شد مفارقت دوست مشکل تر و تلخ تر خواهد شد ، و هرچه زمان مفارقت طولانى شود ناچاراً موجب شدّت حزن و غم خواهد شد ، تا به حدّى که باعث بکاء و گریه شدید بلکه ، موجب جزع و ندبه مى شود .

پس بنابراین ; هرگاه بنده مؤمن در حال انتظارش حقیقت کمال اشتیاق را به دیدار مولاى خود صلوات الله علیه ــ از جهت کمال مودت با ایشان ــ داشته باشد ، پس باید بواسطه طول زمان مفارقت و زمان غیبت ایشان شدّت حزن و غم در قلب او ظاهر و هویدا گردد ، و از لوازم این شدّت حزن; بکاء و گریه از جهت مفارقت آنحضرت (علیه السلام)است.

چنانچه در «کافى» روایت شده از حضرت صادق (علیه السلام) که حضرتش در بیان ذکر حال مؤمنین در غیبت ایشان ; فرمودند:

« و لتدمعنّ علیه عیون المؤمنین »

یعنى : براى او در حال طول غیابش چشمهاى مؤمنین گریان مى شود .

و نیز از لوازم کمال این حزن قلبى; جزع و ندبه کردن است ، چنانچه در جمله اى فقرات شریفه «دعاء ندبه» آمده است ، و از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده که در چهار عید این دعاى شریف خوانده شود:

«  هل من معین فاُطیل معه البکاء ؟ هل من جزوع فاُساعد جزعه إذا خلا ؟ هل قذیت عین فتسعدها عنّی على القذى ؟ ».(

یعنى: آیا یارى کننداى هست تا آنکه با او ناله و گریه را طول دهم؟ آیا جزع کننده اى هست تا آنکه یارى نمایم جزع او را هر گاه ساکن شود ؟ آیا چشم مجروحى هست تا آنکه او را چشم من بر مجروح شدن آن یارى نماید؟»

و در فقرات دیگرش نیز به همین مضمون آمده است.

و از لوازم این درجه از همّ و غم و جزع ; ناگوار بودن لذائذ در کام انسان است  ، و این بخاطر طول مفارقت محبوب او است ، و نیز سلب شدن خواب راحت از او ، بلکه این همّ و غمّ قهراً موجب کمبود شدید خواب مى شود .

و باز از لوازم آن است همیشه به یاد محبوب خود بودن است و از او ـ مگر اندکى ـ غافل نباشند .

                                                                                                                            ادامه دارد...




 

 




برچسب ها : سلوک  ,