سفارش تبلیغ
پیشنهاد نام دامنه هاست ایران
منوی اصلی
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
درباره وبلاگ
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
ابر برچسب ها
سلوک ، امام خامنه ای ، محرم ، مداحان ، مذاکرات هسته ای ، مراسم ، شرایط وضو ، ظرف وضو ، عزاداری ، مقام معظم رهبری ، نماز ، شهادت ، فتاوای مقام معظم رهبری ، آب وضو ، احکام ، احکام وضو ، استفتائات ، اینفوگرافیک ، حاتمی کیا ، حاج قاسم سلیمانی ، اعضای وضو ، زمان وضو ، عرفه ، عرفه‌ ای در کنار مادرم ، زیارت عاشورا ، سایت مصاف ، سپاه ، سجده ، سردار سلیمانی ، سفرنامه ، سلام ، اعمال دحوالارض ، اعمال شب و روز عرفه ، اعمال و مناسک حج ، افراتخته ، امام باقر ، امام جواد ، امام حسین ، حج ، حج تمتع ، حجاب ، حضرت علی ، حق و باطل ، حمایت رهبر انقلاب ، حوادث ، حیدر اولاد ، حکم تنفیذ ، خاطرات ، خاطره رهبر انقلاب ، خطوط قرمز مذاکره ، دانلود ، دحوالارض ، دشمن ، دعای عرفه ، دوران دفاع مقدس ، دکتر سلام ، ذکر ، رائفی پور ، راه های نفوذ ، راهکار ، رساله آموزشی ، رسانه ، روستا ، روضه ، رکوع ، بچه پولدارها ، بچه پولدارهای تهرانی ، بهبودی حال امام خامنه ای ، بهجت ، بیانات امام خامنه ای ، پروین اعتصامی ، پوستر با کیفیت ، پیوند آسمانی ، تجملات ، ترازو ، تشهد ، تقریظ ، توصیه ، توصیه به مداحان ، ثروت ، جان کری ، جنگ 50روزه غزه ، جهیزیه ، جوان ، چ ، چگونه گناه نکنیم ، چهل روز ، اسراف ، اسلام آمریکایی ، اشک ، ادب ، ارتحال آیت الله مهدوی کنی ، ازدواج ، ازدواج امام علی و حضرت زهرا ، استاد رائفی پور ، احکام عزاداری ، 22 خرداد ، 25 ذیقعده ، 9دی ، آقا مجتبی تهرانی ، آموزش وبلاگ نویسی ، آیه مباهله ، احمدی روشن ، فتنه 88 ، فخرالسادات تقی زاده ، فرقه شیرازی ها ، فرماندهان سپاه ، فرهنگ ، فضایل ماه ذی‌القعده ، فلسطین ، قبله ، قرآن ، قرائتی ، قضا ، گریه و زاری ، گل ، گناه نکردن ، لباس نمازگزار ، لبخند خدا ، مادر شهید بابایی ، ماه بنی انقلاب ، ماه محرم ، مباهله ، مبطلات و شکیات نماز ، شهدای فتنه ، شهید ، شهید ابراهیم هادی ، شهید ستاری ، شیار 143 ، شیار143 ، صادق شیرازی ، صبح ، ضد انقلاب ، طبیعت ، طنز ، امام زمان ، امام هادی ، انقلاب ، اوباما ، اوقات نمازهای یومیه ، اولین دوره‌ی ریاست‌ جمهوری آیت‌ الله خامنه‌ ای ، سنت ، شبهه ، شرایط لباس نمازگزار ، نماز شب ، نماز صبح ، نماهنگ نیا نیا گل نرگس ، نوافل ، هفته دفاع مقدس ، هیئات مذهبی ، واجب ، واجبات نماز ، واکنش دختر پولدار تهرانی ، ورزش ، ولادت امام هادی ، یار کجاست ، کلیپ زیبای تصویری زینتی از جنس نور ، کیل و پیمانه ، مهریه ، مواضع رهبر انقلاب ، مولایم ، مکان نمازگزار ، نافله ، نامه ، نتیجه یکسال مذاکره ، نرگس ابیار ، نشریه موعظه خوبان ، نظم نوین جهان ، نفوذ ، عطر ، عقد ، علامه حسن زاده آملی ، علی اکبر ، علی فانی ، علی مرادخانی ، عمل جراحی امام خامنه ای ، عمل جراحی مقام معظم رهبری ، عوارض بدحجابی ، عید سعید غدیرخم ، عیدالله الاکبر ، غزه ، ظهور ، شعر ، شعر امام خامنه ای ، مستحب ،
وصیت نامه شهدا

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :24
کل بازدید :107624
تعداد کل یاد داشت ها : 173
آخرین بازدید : 96/8/28    ساعت : 12:40 ص
امکانات دیگر
روایت باشکوهی از انتظار...     

فیلم به موضوع دفاع مقدس و علی الخصوص با محوریت مادران شهدا می پردازد و انتظار مادری را نشان می دهد که پسرش را به جنگ و عملیات والفجر مقدماتی فرستاده و منتظر بازگشت فرزندش است.


فیلم شیار 143 را نرگس آبیار نوشته و کارگردانی کرده است. فیلمساز جوانی که دومین تجربه بلند سینمایی خود را بعد از فیلم "اشیا از آنچه که در آینه می بینید به شما نزدیک تر است" آزموده و با سابقه سال ها نویسندگی در زمینه کتاب های دفاع مقدس فیلم نامه ای را به نگارش در آورده که که در ادامه به آن می پردازیم.


به گفته خود آبیار شکل گیری طرح این اثر برداشتی آزاد از رمان های " اختر و روزهای تلواسه" و "روز سوم" است که به قلم کارگردان می باشد و با توجه به بیست کتابی که در زمینه دفاع مقدس نگاشته است هماهنگی و انس او با فضای جنگ و جبهه را نشان می دهد.


به گفته ی آبیار ایده های فیلم برگرفته از ویژگی ها و حالات و رفتار های مادران شهدا بود. به همین دلیل هم بسیاری از مادران بزرگوار شهدا بر این اشاره کردند که فیلم شیار 143 گویی زندگی مارا روایت کرده است.


مادران رزمندگان همیشه در نوعی برزخ به سر می برند و حالتی میان خوف و رجا دارند و این شرایطی است که سال ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. و به خوبی می توان این حالت را در فیلم مشاهده کرد.


محوریت فیلم شیار 143 بر انتظار قرار دارد. انتظار مادری که 15 سال رادیویی ترانزیستوری به کمر خود می بندد به امید شنیدن نام فرزند خود از رادیو عراق، انتظاری که اورا به هرجا می کشاند به دنبال اسرا و آزادگان و سراغ پسر خود را گرفتن، قاب عکس فرزند در دست و از آزادگان پرسیدن که آیا پسر من را می شناسی و ..


مادری که به خاطر انتظار کشیدن و چشم به راهی فرزند، خودش هم با این انتظار بزرگ تر و با شکوه تر می شود.


ادامه مطلب...


برچسب ها : شیار143  , نرگس ابیار  ,

      
بازخوانی آخرین روایت مادر از فرزند شهیدش     

فاطمه خوئینی مادر شهید عباس بابایی 24 آبان‌ماه بر اثر بیماری قلبی و کهولت سن در سن 88 سالگی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست. ماهنامه «شاهد یاران» که وابسته به معاونت و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران است ، در سال 87 با این مادر بزرگوار  گفتگویی داشته است  که یکی از آخرین گفت‌وگوهای «فاطمه خوئینی» محسوب می‌شود.

 

رنج دوری از فرزند از سال ها در مادر شهید بابایی وجود داشت . سال هایی که عباس بابایی در سفر آمریکا به سر می برد . وی در آخرین مصاحبه ی خود باز روزهای نگرانی و خاطرات آن روزها را بازگو می کند .

 

هر روز غروب که می‌شد، من دیوانه می‌شدم، به حیاط می‌رفتم، روی تخت می‌نشستم و به آسمان نگاه می‌کردم و زار زار اشک می‌ریختم، مگر شوخی است که آدم، پسرش را سه سال نبیند. مادر بزرگوار شهید عباس بابایی، سرلشگر بسیجی و عقاب تیزپرواز آسمان‌ها، اشک‌های منتظر گوشه‌ چشمانش را رها می کند و چه اشک قشنگی، اشکی که انگار از چشمه‌ای در کوهسارها، روان است، اشکی که با همه‌ی لطافت و زیبایی‌اش، چهره‌ی مقاوم و ایستای این مادر صبور و عاشق را طی می‌کند و وقتی به زمین می‌خورد، انگار آسمان یکجا، تمام عقده‌هایش را بر روی زمین خالی کرده است.

 

مادر! عباس در طول دوره ای که در آمریکا گذراند، نحوه ارتباطش با شما چگونه بود؟

 

آن موقع که تلفن نبود، در مدت ما?موریتش در آمریکا هم که امکان رفت و آمد نبود، فقط از طریق نامه بود که هر ماهی یک بار برایمان می نوشت و ما را از حال و احوال خود با خبر می کرد.همیشه در نامه هایش، از ما می خواست که دعا کنیم. دعا کنیم که او در کارهایش موفق باشد و این که توفیق حفظ خود از غلتیدن در دام شیطان را داشته باشد و بتواند دوره مربوطه را با موفقیت طی کند، که واقعاً هم همین طور بود و این طور هم شد.

 

نامه های عباس همیشه امیدی برای دل نگرانم بود

 

ما همیشه منتظر بودیم که هر ماه، حداقل یک نامه از عباس داشته باشیم؛ اما گاهی وقت ها، خیلی منتظر می شدیم. من می رفتم پستخانه، آن وقت ها 10 تومان خیلی پول بود، می دادم به پستچی و از او خواهش می کردم که هر وقت نامه عباس رسید، زود زود به من برساند. آن هم، همین کار را می کرد. نامه که می آمد، بچه ها برایم می خواندند و همین نامه، امید را دوباره به من برمی گرداند و تا رسیدن نامه ی بعدی، حسابی روحیه می گرفتم.

 

 

آمریکا که می خواست برود شما و اهل خانواده راضی بودید؟

 

پدرش مخالفت می کرد؛ اما عباس اصرار داشت که حتماً این دوره را طی کند، چون به پرواز و آسمان خیلی علاقه داشت. یک روز بنایی که در خانه ما کار می کرد، نظر پدرش را عوض کرد. او به ایشان گفته بود: ”تو چه بخواهی و چه نخواهی این اتفاق خواهد افتاد؛ پس بهتر که مخالفت نکنی و اجازه بدهی عباس کارش را انجام دهد.“ همان شب پدر عباس به او اجازه داد و گفت: ”عباس جان! اگر فکر می کنی موفقیت تو در دیدن این دوره و رفتن به امریکاست، برو! طوری نباشد که بعدها به من بگویی که جلوی پیشرفت من را گرفتی؟!“

 

ادامه مطلب...


برچسب ها : مادر شهید بابایی  ,

      
شیار 143     
لباس لطیف و عزیز صبر مادر بر قامت رعنا و رشید شهید؛ بار دیگر سینمایمان عطر و رنگ رشادت و شرف به خود گرفت. فیلم «شیار 143» برداشتی آزاد از رمان های "اختر و روزهای تلواسه" و "چشم سوم" است که نرگس آبیار آن ها را نوشته بوده است. در واقع یکی از شخصیت های رمان چشم سوم را انتخاب نموده و شاخ و برگ هایی به آن اضافه کرده و الفت خلق شد.
 
نرگس آبیار درفیلم شیار 143  تلاش موفقی در جهت اجرای یک میزانسن غنی بصری با فرمی دلپذیر و ریتمی درست و بازی‌هایی روان و درخور داشته است. حس و حالی که از فیلم شیار 143 به مخاطب منتقل می‌شود در حقیقت، جنس اصلی است که رگه‌هایی از بطن و متن خویش را که همان حقیقت ایمان و توکل و اعتقاد به ذات لایزال حق باشد و از محتوا به فرمش رسوخ و نفوذ یافته، در خود دارد. فیلمی با غنای بصری و قاب بندی‌های زیبا و بکر که محتوایی ارزشمند را در شریان‌های روایت داستانی و شخصیت پردازی‌هایش، جاری و ساری کرده است.
 
 
فیلم شیار 143 اثر مهمی است؛ نه تنها از آن رو که یک سینمای خوب و مخاطب گرا و اثربخش ارائه داده که این هم هست؛ و نه از آن رو که موضوع دفاع مقدس را بار دیگر در پهنه سینمای ایران مطرح کرده است؛ که این هم هست. اما آنچه از هر دو مقوله یاد شده مهم تر و درباره این فیلم، مؤثرتر و خطیرتر و ارزشمندتر است بر هم زدن نظم بازی و شیوه مهره چینی و روند حاکم بر سینمای ایران است که این فیلم با رخ نمودنش، بران تأکید ورزیده و صحه گذارده است.


دلیرانه ای از یک زن در برابر مدعیان رخوت زده و ناامید
فیلم شیار 143 دقیقاً در زمان و زمانه ای به روی پرده می‌رود که مدعیان بسیاری با رسانه‌های رنگارنگ و هجمه‌های متنوع و قیافه‌های حق به جانبشان بر این نکته پای میفشرند که زمان گفتن از جنگ و پهن کردن بساط ارزش‌ها و رو کردن این قسم مسائل و مباحث، به کلی گذشته ست و دیگر خریدار ندارد.
 
این‌ها بر این نکته تأکید می‌کنند که مردم دیگر از این دست آثار استقبال نمی‌کنند و مدیران هم که روی خوش بدان‌ها نشان نمی‌دهند و منتقدان هم که تکلیفشان با این دست فیلم‌ها، از قبل معلوم است و مواضع جامعه روشنفکری هم که نیاز به گفتن ندارد.  پس بنابراین هیچ دلیل و توجیهی ندارد که فیلمی مثل شیار 143 ساخته و روانه پرده شود.
      
نظر اوباما و کری درباره سرلشکر سلیمانی     

صادق خرازی سفیر پیشین ایران در لندن و سازمان ملل در مطلبی که در صفحه فیس بوک منتشر کرده، نقل قولی از باراک اوباما و جان کری رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا درباره حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس آورده است که متن این یادداشت را می خوانید:



بنام خدا
خواستم امروز در مورد وجودی عزیز و دُرِّ یگانه ای بنویسم؛ باخود گفتم اورا با عنوان "سردار" خطاب کنم ، دیدم سپاهیان "قدرتمند" و باصلابت و شایسته برخوردار از این عنوان کم نیستند. خواستم برایش از پیشوند "آقا " استفاده کنم، دودل شدم؛ چراکه باز هم هستند فرزانگانی که زیبنده آنند.

عنوان دیگری جستم؛ با خود گفتم او کسی است که بسیاری از "سیاست‌پیشگان" و"سیاست‌سازان"در حوزه پیرامونی‌مان از او در اندیشه و لرزانند. امروزه او بسیاری از مرزهای عالم اسلام یعنی از یمن گرفته تا دشت قبچاق و سرزمین اویغورها، از مدیترانه و دجله و و فرات هلال خصیب تا رود سند و کشمیر، و با عشق به ایران و ایرانیت، اسلام و ائمه اطهار(ع)، سلیمان وار بر قالیچه باور و شهادت و جهاد سوار و هفت اقلیم را در می نوردد.

به‌قول ملک الشعرای بهار: وز پس اسلام رو وانگه ببینی بی خلاف/"کز حلب تا کاشغر میدان سلطان سنجر است"

ادامه مطلب...


برچسب ها : حاج قاسم سلیمانی  , اوباما  , جان کری  ,

      
توصیه های رهبر انقلاب به هیئات مذهبی     

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت‌ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، با انتشار مطلبی ویژگی‌های هیئت‌های مذهبی از دیدگاه ایشان را تبیین کرد.

در این مطلب آمده است:

 

هیئت‌های مذهبی دارای چند ویژگی هستند که آنها را از سایر تشکل‌ها و جمع‌ها جدا می‌سازد: اولین ویژگی‌شان این است که توسط مردمی که علاقه‌مند به اسلام و ائمه‌ی طاهرین علیهم‌السلام هستند اداره می‌شوند و بر محور عشق به ائمه‌ی طاهرین علیهم‌السلام تشکیل شده‌اند. ویژگی دوم این است که هزینه‌­های این هیئت‌­ها توسط خود مردم تأمین می­‌شود و نه دستگاه‌های دولتی و حکومتی. ویژگی سوم هم این است که سه عنصر «مردم»، «روحانیت» و «مداح» در این هیئت‌­ها جمع شده‌اند. «مردم» هیئت را تشکیل می­‌دهند و هزینه‌­هایش را تأمین می‌­کنند، «روحانی» به‌عنوان کسی که معرفت و محبت به ائمه علیهم‌السلام را گسترش می‌دهد، و «مداح» هم به‌عنوان هنرمندی که می‌­تواند این محتوا را به دل و جان مردم منتقل کند در هیئت حضور دارد.

 

هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ به‌خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌اند. رهبر معظم انقلاب راجع به این موضوع فرموده‌اند: «ما مسلمان‌ها و به‌خصوص ما شیعیان، امتیازی داریم که دیگر ملیت‌ها و ادیان این امتیاز را به قدر ما ندارند و آن عبارت است از اجتماعات دینی که به شکل روبه‌رو، چهره به چهره، نفس به نفس تشکیل می‌شود که این را در جاهای دیگر دنیا و در ادیان دیگر کمتر می‌شود پیدا کرد. هست؛ نه به این قوّت، نه به این وسعت، نه به این تأثیرگذاری و محتواهای راقی.» (1387/4/4)

 

توصیه‌های رهبر انقلاب به هیئات:

 

توصیه‌­هایی که رهبری در مورد هیئات مذهبی مطرح می­‌کنند، زیاد و متنوع است اما می‌توان آن‌ها را به‌طور کلی در شش دسته طبقه‌بندی کرد:

 

1. فضای هیئت

 

درباره‌ی فضای جلسات، حضرت آقا معتقدند که باید تلفیقی از عنصر «منطق» و «عاطفه» باشد. ایشان معتقدند اساس حرکت تشیع بر «منطق قوی» و «عواطف» استوار است. یعنی اگر جلسه‌ای باشد که بحث­‌های استدلالی آن زیاد باشد، اما بحث‌های محبتی و عاطفی آن کم باشد، این جلسه معمولاً نمی‌­تواند مخاطب را جذب خودش کند. افراد معمولاً سراغ جلسه‌ای می­‌روند که بخشی از آن استدلال باشد و بخشی هم عاطفه. این امتزاج عاطفه و استدلال همیشه مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است. ایشان فرموده‌اند: «اولاً اساس حرکت عمومی تشیع علاوه بر منطق قوی بر عواطف بود. از روز اول تا امروز در کنار عقل، عشق حضور جدی داشت؛ برای همین هم حرکت تشیع نابود نشد یعنی از بین نرفت و الا باید صد مرتبه در امواج متلاطم سیاست‌های متعرض و عنان­‌آلود نابود شده بود. منطق قوی است. یعنی صرف عواطف نیست، اما منطق تنها هم نیست. عواطف هم با آن درآمیخته است. این از آن‌جاهایی است که عقل و عشق با هم می‌­سازد.» (1381/7/20)

 

2. منبر

 

ایشان در جلسه‌ای در جمع فعالان هیئت‌های رزمندگان اسلام درباره‌ی اهمیت و کارکرد منبر در هیئت فرمودند: هیئت‌های مذهبی باید کلاس درس باشد. یعنی این‌طور می­‌فرمایند که اگر کسی 10 جلسه یا یک دهه رفت پای منبری نشست، آخر دهه احساس کند یک مطلب را فهمیده است. مثلاً فهمیده باشد که خواص و عوام عاشورا چه کسانی بودند و چه موضوعاتی موجب شد تا عده‌ای در برابر امام معصوم علیه‌السلام قرار بگیرند و او را به شهادت برسانند. لذا ایشان در مورد بحث منبر می­‌فرمایند که عزاداری را واقعاً به معنای حقیقی کلمه باید به صورت کلاس درس دربیاوریم. این حالت را ما الان کم می‌­بینیم، به‌خصوص در هیئت­‌ها کم مشاهده می‌­شود. این جزو نقص­‌های کار کنونی کشور ما است. این همه مجالس عزا و این همه مناسبت‌­های مربوط به وفات و شهادت و موالید ائمه علیهم‌السلام که اجتماعات مردم را به صورت طبیعی به وجود می­‌آورند یک فرصت بسیار بزرگی است و فرمودند از این فرصت­‌ها باید شما استفاده کنید. (1386/8/2)

 

3. هیئت نباید سکولار باشد

 

در جلسه‌ای که سال گذشته اعضای ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام خدمت حضرت آقا رسیدند، بنده صحبت کردم و اشاره داشتم که ما در هیئت­‌ها به شعرا و سخنرانان خودمان گفتیم که باید به دغدغه­‌های نظام اسلامی که دغدغه‌ی مردم هم هست پرداخته شود و از این جلسات باید برای بصیرت‌افزایی استفاده شود. ایشان هم بعداً در خلال صحبت خود به همین موضوع اشاره کردند و فرمودند: «یک نکته هم همین مطلبی است که آقای نجات اشاره کردند که درست هم هست. هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است. این‌که آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که نبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است.»

 

یعنی هیئت این نیست که به سیاست کاری نداشته باشد؛ چون بعضی سخنران­‌ها عادت کردند که می­‌گویند ما سیاسی نیستیم. رهبر انقلاب معتقدند این عبارت، عبارت صحیحی نیست. ایشان فرموده‌اند: «یکی از خصوصیات ائمه‌ی طاهرین این بوده که همه‌ی آن‌ها مبارزین و مجاهیدن فی‌سبیل الله بودند. یکی از ائمه‌ی طاهرین را سراغ ندارید که این‌ها در موضع مجاهدت و مبارزه قرار نداشته باشد.» (1382/8/2)

 

این آموزه و این خط همان عاملی است که موتور محرکه‌ی شیعه را به کار انداخته است و ما بعد از 1300 سال از ظهور اسلام، شاهد هستیم پرچم شیعه در مناطقی از جهان اسلام بلند شده و این مسأله باعث عصبانیت سیاسیون، متعصبین و متحجرین منطقه و جهان شده است. ما قبل از انقلاب با تمسک به همین آموزه‌ها مبارزه می‌­کردیم. شهادت‌­طلبی‌ها و مبارزه‌ی ما با طاغوت از همین منبرها شروع ‌شد. یعنی این‌که حضرت امام رحمه‌الله عصر روز عاشورای سال 42 تشریف می‌­برند به مدرسه‌ی فیضیه و آن منبر معروف خود را می‌روند و خطاب به شاه می­‌گویند که ای جناب شاه! من به تو نصیحت می‌کنم، دست از این اعمال و رویه بردار، من میل ندارم که اگر روزی ارباب‌ها بخواهند تو بروی، مردم شکرگزاری کنند؛ ‌ من نمی‌خواهم تو مثل پدرت بشی و شروع می­‌کنند به شاه نصیحت کردن. بنابراین حضرت امام در برهه‌های مختلف از عاشورا و تاسوعا و اربعین و محرم و صفر استفاده کردند برای پیروزی نهضت علیه رژیم. این یعنی هیئت سیاسی.

 

همچنین پس از پیروزی انقلاب هم ما از این ظرفیت استفاده کردیم. یعنی ما در دفاع مقدس با تمسک به مبارزه و شهادت­‌طلبی ائمه علیهم‌السلام بود که رزمندگان خودمان را تشویق می­‌کردیم؛ رزمندگان ما با سربندهای «یا فاطمة‌الزهرا» و «یا حسین» به جبهه‌ها ‌رفتند و در آن‌جا هم می‌­گفتند که ما می‌­خواهیم همان‌طور که امام حسین علیه‌السلام شهید شد، ما هم شهید بشویم.

 

پس معرفت‌زایی و شناخت باید از مهمترین کارکردهای هیئت­ باشد. یکی از مهم‌ترین کارها این است که به مردم بگوییم «هویت حسینی» و «هویت یزیدی» در دوران حاضر مربوط به چه کسانی است. چنان‌چه رهبر انقلاب فرموده‌اند: «فهمیدن قضیه‌ی عاشورا فقط در تاریخ نیست، در هر زمانی باید دید عناصر تشکیل‌دهنده‌ی هویت یزیدی کجا پیدا می‌شود؟ آن‌گاه در مقابلش باید عناصر تشکیل دهنده‌ی هویت حسینی را به میدان آورد. منبر باید انسان‌ساز باشد، اندیشه‌ساز باشد. روضه و نوحه و سینه‌زنی باید فضا را از مسائل زنده‌ی حسینی، معرفت و آگاهی پر کند.» (1387/1/23)

 

4. مداح هیئت

 

راجع به مداحی به‌طورکلی نظر رهبر انقلاب این است که اگر محتوای شعر و نوع خواندن آن مداح هنرمندانه باشد بعضاً تأثیرش از دو یا سه منبر هم بیشتر است. بارها ایشان در صحبت‌­های خود فرموده‌اند که مداح باعث «معرفت‌افزایی» به افراد می‌­شود. ایشان مداحی را «جوشاندن چشمه­‌های عواطف در دل‌­ها» می­‌دانند: «مداحی، معرفت‌افزائی است. مداحی، پراکندن معرفت و حکمت و امید و عقیده‌ی راسخ است. مداحی، جوشاندن چشمه‌های عواطف در دل‌ها است؛ با استفاده‌ی از هنر شعر، هنر آواز، هنر اجرا.» (1392/2/11)

 

یک موقع یک فردی راجع به واقعه‌ی کربلا داستانی می‌­گوید که داستانش، هم خیلی زیبا و هم خیلی حزن‌­انگیز است؛ آن فردی هم که می­‌شنود متأثر می‌­شود؛ اما یک فرد دیگری می­‌آید همین داستان زیبا را تبدیل به فیلم یا تئاتر یا یک اثر هنری می‌­کند و آن وقت خیلی اثر می­‌گذارد بر قلوب انسان‌ها؛ اثری که درازمدت است. کار مداح هم مانند کار یک هنرمند است که یک موضوع را با استفاده از نوا و صدای خوش و هنرمندانه به مخاطب عرضه می‌کند که موجب اثرگذاری بیشتر آن می‌شود. رهبر انقلاب در یک جایی فرموده‌اند: «در کار مداحیِ شما چند چشمه‌ی هنری وجود دارد: شعرتان هنر است؛ صدایتان هنر است؛ آهنگی که انتخاب می‌کنید، هنر است؛ اشارات و کارهایی که انجام می‌دهید، هنر است. » (1377/7/19) لذا می­‌گویند در مداحی، شعر خوب و هنرمندانه خواندن بسیار مهم است.

 

5. اشعار مداحی

 

راجع به بحث شعر، حضرت آقا می‌­گویند شعری را قبول داریم و می‌­گوییم که این شعر برای مجلس امام حسین علیه‌السلام خوب است که واجد چند خصوصیت باشد. فرموده‌اند شعر باید «محکم»، «قوی»، «خوش‌­مضمون» و «قانع‌کننده» باشد: «شعر شما باید خوب، محکم، قوی، خوش مضمون و قانع‌کننده باشد. گاهی قصیده‌ای که شما می‌خوانید، به اندازه‌ی چند منبرِ یک منبریِ خوش بیان تأثیر می‌گذارد. گاهی یک بیت شعرِ بجا به قدر یک کتاب قیمت دارد. اینها آسان و مجانی به‌دست نمی‌آید. انسان باید زحمت بکشد، کار و تلاش کند، شعر خوب را بیابد، آن را حفظ کند و بخواند.» (1377/7/19)

 

درباره‌ی خصوصیت دیگر شعر فرموده‌اند که باید دارای مفاهیم اسلامی باشد و صرف قشنگ و جذاب بودن کفایت نمی‌کند. مثلاً بعضی از اشعاری را که مداحان می‌­خوانند قشنگ است و آدم خوشش می­‌آید، اما هیچ مفهوم اسلامی همراهش نیست. افراد هم می‌­آیند و همراهش گریه می‌­کنند اما معرفتی در آن نهفته نیست. به همین دلیل ایشان فرموده‌اند: «یکی از چیزهایی که باید در این اشعار باشد، عبارت از مفاهیم بلند اسلامی - مثلاً در باب توحید یا نبوت - است. بهترین اشعار قدما در باب توحید و نبوت، همین مدایحی است که شعرای بزرگ ما در مقدمه‌ی دیوان‌ها و مثنوی‌هایشان ذکر کرده‌اند و گفته‌اند.» (1368/10/28)

 

6. سبک و آهنگ مداحی

 

درباره‌ی سبک‌هایی هم که مداحان برای سرود‌ها و نوحه‌های خود در ایام ولادت و شهادت انتخاب می‌کنند نیز ایشان توصیه‌ها و نکاتی دارند. اولین نکته‌­ای که ایشان راجع به سبک روی آن تأکید دارند، «توجه به موسیقی اصیل ایرانی» است؛ ایشان معتقدند بسیاری از گوشه‌های موسیقی ایرانی برگرفته از مرثیه‌ها و مداحی­‌ها است. یعنی بسیاری از موسیقی­‌هایی که الان مرسوم است و آهنگسازان ما در دستگاه‌­های مختلف می‌سازند، برگرفته از مرثیه‌­های مداحی‌های قدیمی در ایران است. بنابراین مداحان می‌توانند از این موسیقی اصیل سنتی ایران که اتفاقاً دارای تنوع زیادی هم هست برای ساخت سبک‌ها و آهنگ‌های خود استفاده کنند: «ما در قدیم از زبان موسیقی‌دان‌های معروف شنیده بودیم که می‌گفتند موسیقی اصیل ایرانی را نوحه‌خوان و شبیه‌خوان‌ها حفظ کرده‌اند؛ موافق‌خوان، مخالف‌خوان، علی‌اکبرخوان، قاسم‌خوان. هر کدام یک دستگاهی را به اینها می‌دادند که باید در آن دستگاه بخوانند. این موجب شد که موسیقی نانوشته‌ی ایرانی - که نه نُت داشت، نه نوشته داشت و نه چیز دیگری داشت - بتواند برسد به دست کسانی که اینها را با نُت و شیوه‌های جدید بتوانند ثبت و ضبط کنند.» (1386/4/14)

 

نکته‌ی بعدی «پرهیز از تقلید غلط از سبک‌های غربی» است. ایشان معتقدند از سبک­‌های غربی باید پرهیز شود و در جاهای مختلفی بر این موضوع تأکید کرده‌اند: «خواننده‌ی جلسه‌ی مداحی، ناگهان بیاید آهنگ‌های اروپائی را - آن هم به شکل غلط و نابلد بنا کند خواندن؛ سبک‌هائی که فرض کنید حالا فلان خواننده‌ی غربی یا مقلد عربِ آن غربی یک‌وقتی خوانده، ما این را از او یاد بگیریم و بنا کنیم خواندن! که قبل از انقلاب هم متأسفانه همین کارها را کردند. موسیقی اصیل ایرانی را که می‌توانست نوع حلال هم داشته باشد - البته همان موسیقی اصیل، یک نوعش هم حرام است؛ فرقی بین ایرانی و غیر ایرانی نیست - همان را هم ضایع کردند. البته بعد از انقلاب بهتر شد؛ اما حالا مثلاً مداح یا خواننده‌ی ما بیاید در رادیو و تلویزیون به تقلید - آن هم غلط - آهنگ غربی یا آهنگ مجالس لهو را در مجلس ایمان و در مجلس معنویت تکرار کند، این درست نیست؛ این غلط است.» (1386/4/14)

 

به همین دلیل هم ایشان به مداحان توصیه می‌کنند که خودشان آهنگ بسازند: «خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و این همه هنر وجود دارد. یقیناً در جمع علاقه‌مندان به این جریان کسانی هستند که می‌توانند آهنگ‌های خوبِ مخصوص مداحی بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادی.» (1384/5/5)

 

توصیه رهبر انقلاب درباره مراسم حسینیه امام خمینی

 

حضرت آقا درباره‌ی جلسات حسینیه چند نکته را هم تذکر داده‌اند؛ مثلاً این‌که گفته‌اند چون مردم از یکی دو ساعت قبل از شروع جلسه به این‌جا می‌آیند و می‌نشینند، برنامه‌ها طوری تنظیم شود که وقت مردم تلف نشود. به همین خاطر دفتر مقام معظم رهبری برنامه‌ی نماز‌های ظهر و عصر ماه مبارک رمضان را این‌گونه تنظیم کرده که از یک ساعت قبل از اذان ظهر برنامه‌ی قرائت قرآن شروع شود. یا در ایام محرم و فاطمیه، آقای فلاح‌زاده از نیم ساعت قبل از اذان می‌آیند و مسائل شرعی را مطرح می‌کنند. این باعث می­‌شود که وقت مردم بیهوده نگذرد.

 

در جلساتتان کتاب بخوانید

 

ایشان یک‌بار خودشان به من فرمودند که در این جلساتی که دارید، بعضی از کتاب‌­های خوب را بیاورید و از روی آنها برای حاضران بخوانید. حالا ممکن است این کتاب‌ها خاطرات رزمندگان باشد یا غیره. این باعث می‌شود که افراد به کتاب خواندن عادت کنند. چون مردم عموماً عادت ندارند به کتاب خواندن. ما هم با توجه به همین مسأله در جلسات خودمان، بعضاً این کار را انجام دادیم



      

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به مناسبت فرارسیدن ایام محرم، گزیده‌ای از بیانات معظم‌له را پیرامون چگونگی عزاداری‌ها در این ماه را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانیم:

 

چرا عزاداری؟

 

آنچه پشت سر این عزاداری‌ها وجود دارد

 

عنوان:بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعى از اقشار مختلف مردم قم

تاریخ: 1386/10/19

می‌گویند چرا ماتم و گریه و اشک را در بین مردم رواج می‌دهید؟ این ماتم و اشک براى ماتم و اشک نیست، براى ارزش‌هاست. آنچه پشت سر این عزاداری‌ها، بر سر و سینه زدن‌ها، اشک ریختن‌ها وجود دارد، عزیزترین چیزهائى است که در گنجینه بشریت ممکن است وجود داشته باشد؛ او همان ارزش‌هاى معنوىِ الهى است. اینها را می‌خواهند نگه دارند که حسین بن على مظهر این ارزش‌ها بود. یادِ آنهاست؛ زنده نگه داشتن آنهاست و ملت اسلام اگر نام حسین را و یاد حسین را زنده نگه بدارد و آن را الگو قرار بدهد براى خود، از همه موانع و مشکلات عبور خواهد کرد. لذاست که ما در انقلاب اسلامى، در نظام جمهورى اسلامى از صدر تا ذیل، همه - مردم، مسئولین، بزرگان، شخص امام بزرگوار ما - بر روى مسئله امام حسین(ع) و مسئله عاشورا و همین عزاداری‌هاى مردمى، تکیه کردند و جا دارد. این عزاداری‌ها جنبه نمادین دارد، جنبه حقیقى هم دارد؛ دلها را نزدیک می‌کند، معارف را روشن می‌کند.

 

گریه و زاری‌ لازم است

عنوان: بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون

تاریخ:  1388/09/22

بعضی حالا ممکن است بگویند شما می‌خواهید نهضت امام حسین را بیان بکنید، خیلی خب، بروید بیان کنید، دیگر روضه‌خوانی و گریه و زاری و اینها چیست؟ بروید بنشینید بیان کنید که حضرت این کار را کردند، این کار را کردند، هدفشان هم این بود. این، خیلی فکر خطائی است، نگاه غلطی است. این عاطفه‌ نسبت به اولیاء خدا، اولیاء دین، این پیوند عاطفی، پشتوانه‌ بسیار ارزشمند پیوند فکری و پیوند عملی است. بدون این پشتوانه، خیلی سخت می‌شود در این راه حرکت کرد. این پیوند عاطفی، خیلی مهم است. اینی که امام راحل (رضوان‌اللَّه علیه) فرمودند عزاداری به سبک سنتی، این یک حرف از روی عادت نبود؛ حرف بسیار عمیقی است؛ ژرف‌نگرانه است. ببینید در قرآن نسبت به اولیاء الهی سه تعبیر وجود دارد: یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «انّما ولیکم اللَّه و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکوة و هم راکعون»؛(8) بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط، معرفت، اینها داخل در زیرمجموعه‌ ولایت است.  یک بحث، بحث اطاعت است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم»؛(9) اطاعت رسول و اطاعت اولی‌الامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت کرد، پیروی کرد.  اما یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودت است. «قل لا اسئلکم  علیه اجرا الّا المودّة فی القربی».(10) این مودت چیست دیگر؟ ولایتِ اینها را داشته باشید، اطاعت هم از اینها بکنید؛ مودت برای چیست؟ این مودت، پشتوانه است. اگر این مودت نباشد، همان بلائی بر سر امت اسلامی خواهد آمد که در دوران‌های اول بر سر یک عده‌ای آمد که همین مودت را کنار گذاشتند، بتدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد. بحث مودت خیلی مهم است. این مودت، با این ارتباطات عاطفی حاصل می‌شود؛ ماجرای مصیبت‌های اینها را گفتن، یک جور ایجاد ارتباط عاطفی است؛ ماجرای مناقب اینها و فضائل اینها را گفتن، یک جور دیگر پیوند عاطفی است.

 

بنابراین، این عزاداری‌هائی که انجام می‌گیرد، این گریه و زاری‌ای که می‌شود، این تشریح حوادث عاشورا که می‌شود، اینها چیزهای لازمی است. یک عده از موضع روشنفکری نیایند بگویند آقا، اینها دیگر لازم نیست. نه، اینها لازم است؛ اینها تا آخر لازم است؛ همین کارهائی که مردم می‌کنند. البته یک شکل‌های بدی وجود دارد که گفته‌ایم؛ مثل قمه زدن که گفتیم این ممنوع است، نباید این کار انجام بگیرد؛ این، مایه‌ دراز شدن زبان دشمنان علیه دوستان اهل‌بیت است. اما همین عزاداری متعارفی که مردم می‌کنند؛ دسته‌جات سینه‌زنی راه می‌اندازند، عَلَم بلند می‌کنند، اظهار محبت می‌کنند، شعار می‌نویسند، می‌خوانند، گریه می‌کنند؛ اینها ارتباط عاطفی را روزبه‌روز بیشتر می‌کند؛ اینها خیلی چیزهای خوبی است.




برچسب ها : عزاداری  , اشک  , گریه و زاری  ,
      

یکی از بزرگان علمای تهران ، مرحوم آیة الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی ، امام جماعت مسجد بزازها بود.من در تمام اعیاد و وفیات - ظهر که میشد - بعد از رفتن مریدان ایشان ، به منزلشان می رفتم و قصیده ای برای ایشان میخواندم و فوق العاده به ایشان علاقه داشتم . یک روز در ماه رجب ، در ولادت امیرالمومنین (ع) به دیدن ایشان رفتم و قصیده ای خواندم که یک بیت آن این بود :

آری ؛ رجب شد محترم ، از مقدم فخر اُمم         چون سر حی ذوالکرم  ، داماد پیغمبر رسید

ایشان خیلی سر حال بود و بعد از منبر من ، یک قصه ی بسیار جالب بیان داشت که خیلی شنیدنی است. آن مرحوم فرمود : یکی از دشمنان امیرالمومنین (ع) به یکی از دوستان ایشان برخورد کرد و گفت : شما چه قدر علی را بالا می برید ! یک سوال دارم و آن این که : می دانیم جبرئیل 16000 مرتبه به پیغمبر نازل شد. بگو ببینم چند مرتبه بر علی نازل شد ؟ او هم بلافاصله گفت : 32000 مرتبه ! گفت : عجب ! سنگ بزرگ علامت نزدن است ! دوست دار آن حضرت گفت : شما در کتاب های خود نقل کرده اید که پیغمبر فرمود : ((اَنه مَدینة َُ العلم وَ عَلی بابُها : من شهر علم ام و علی دروازه ای آن شهر است )) جبرئیل انسان نیست و مَلک است ؛ ولی اگر انسان بود ، انسانی حسابی بود.انسان حسابی هم اگر بخواهد وارد یک خانه شود ، از دیوار نمی آید و از در آن خانه وارد میشود.پس جبرئیل یک بار هنگام نزول بر پیامبر و یک بار هنگام رفتن از پیش ایشان ، بر حضرت امیر (ع) وارد میشد که میشود 32000 مرتبه !

توصیف علی به گفت و گو ممکن نیست           گنجایش بحر در سبو ممکن نیست       

من ذات علی به واجبی نشناسم             اما دانم که مثل او ممکن نیست

بنده از محضر این بزرگوار سال ها استفاده می بردم و در منبر من تاثیر به سزایی داشت. برگرفته از کتاب خاطرات شصت سال خدمت گذاری در آستان اهل بیت علیهم السلام ( شادروان مداح اهل بیت (ع) حاج محمد علامه (ره) )

منبع:پایگاه اینترنتی احادیث




      
<      1   2   3   4   5   >>   >